PS Vita - Recenzia: Uncharted: Golden Abyss
Pridal nate22 dňa January 21 2012 23:40:55
PSPZONE


Uncharted: Golden Abyss je posledným prírastkom do série Uncharted, a zároveň jedným z najočakávanejších launch titulov pre PlayStation Vita. V Európe sa začne predávať až 22. februára 2012, avšak recenziu si môžete prečítať už teraz.

Podrobné novinky
Recenzia

Uncharted: Golden Abyss


PSPZONE


Platforma: PlayStation Vita
Vývojár: Sony Bend Studio
Vydavateľ: Sony
Žáner: akčná, adventúra
Dátum vydania: 17. 12. 2011 (Japonsko), 22. 2. 2012 (Európa)


Vďaka stále menšej medzere medzi hernými konzolami do vrecka a tými ktoré sa zapájajú do TV, najnovšie pokračovanie akčno-adventúrnej série Uncharted prišlo sotva dva mesiace po jeho predchodcovi - Drake´s Deception, a vôbec nevyzerá tak odlišne ako sme zvyknutí z prenosných verzií veľkých titulov na staršie prenosné konzoly.

GAMEPLAY TRAILER



Jedným zo základných rozdielov je že Uncharted: Golden Abyss je jedným z prvých titulov ktoré vyšli na PlayStation Vitu, čo mnohí považujú za nie príliš šťastné riešenie, pretože keď príde Vita do Európy, jeho predchodca bude ešte len štyri mesiace "starý". Sony však vie, že ak má niekto tú moc presvedčiť skeptikov že kvalitný herný zážitok sa dá zažiť aj s konzolou na cesty, tak to je Nathan Drake.

PSPZONE

Grafika je úchvatná, nedosahuje však kvalitu neprenosných konzol


Ďalším rozdielom je, že pôvodný vývojári tejto série, Naughty Dogs, sa venovali verzii pre PS3, a tak vložili Drakeov osud do rúk Bend Studio (Sony), na ktorých dohliadal tím vývojárov zodpovedných za Syphon Filter. Výsledkom tohoto snaženia je plnohodnotné pokračovanie série so šesť až osem hodinovou výdržou. V hre sa stretnete so zdráhavou láskou, dvojitými krížmi, hromadami pozostatkov a fosílií a starovekým mestom zo zlata, a to všetko bude pospájané skákaním, strieľaním a lezením v džungli a ruinách naprieč Južnou Amerikou.

PSPZONE

V boji môžete využiť cover systém...


Ovládanie dvoma analógovými páčkami je pri handletoch novinkou, je však známe každému majiteľovi konzoly od PlayStation 2 a ďalších. Hoci smerové šípky, L a R sú oproti predchodcovi zmenšené, mnohí radšej používali na ovládanie šípky než aby hľadali správny uhol na analógovej páčke. V tejto hre v tom však takmer nie je rozdiel, a ovládanie Drakea pomocou analógu je rovnako pohodlné a intuitívne.

PSPZONE

...alebo môžete ísť spôsobom rush


Rozsah činností ktoré môže Drake vykonávať nie je moc veľký, môžete sa kľudne prechádzať po okolí, hrdinsky skákať cez rokliny a plynulo sa pohybovať po skalných stenách a vínnej réve pomocou siete rozumne rozmiestnených zapustených držadiel. Keď narazíte na nepriateľov (všetky hry zo série Unchated bývajú stále zamorené najatými žoldniermi, ktorí si boli podobní ako vajce vajcu, a Golden Abyss nie je výnimkou), môžete si vybrať či sa pred nimi budete schovávať a vyradíte ich ticho jedného po druhom, alebo môžete využiť cover systém a všetkých ich zabiť skrytí za rôzmyni prekážkami.

PSPZONE

Aj nepriatelia vedia využívať svoje okolie, čo vie niekedy znepríjemniť situáciu


Golden Abyss je verná výstrednostiam svojich predchodcov, čo je zároveň požehnaním i prekliatím. To znamená že ak vás niekto zahliadne (aj keď ho stihnete eliminovať skôr než niečo povie), všetci nepriatelia v okolí budú vedieť vašu pozíciu, a za chvíľku sa z nikade objavia posily, ktoré po vás začnú s perfektnou presnosťou hádzať granáty aby vás vyhnali z úkrytu na otvorené priestranstvo. Na druhú stranu, ak niekoho potichu postrčíte dole z útesu rovno do cesty hliadke, tí nebudú vedieť z kade sa tam ich kolega vzal, čo je rovnako užitočné ako hlúpe.

PSPZONE

Okolie vám umožňuje zabiť väčšinu nepriateľov bez povšimnutia


V niektorých oblastiach je však Golden Abyss donútená vybočiť z materských skrípt. Vita však dovolila vývojárom poskytnúť Drakeovi rozľahlé prostredie plné žiariacich priepastí, hôr, dažďových pralesov a zabudnutých civilizácií, v ktorom sa môže komfortne pohybovať po visutých rímsach a starých drevených trámoch, avšak v hre sa nenachádza oblasť ktorá by svojou kvalitou mohla konkurovať vynikajúco technicky spracovanej pasáži v lietadle v Drake´s Deception alebo ľadovým jaskyniam v Uncharted 2. Použitý engine má však mierne problémy s pohyblivými časťami prostredia, a má čo robiť aby zvládol pol tucta nepriateľov na obrazovke v zložitejšom prostredí.

PSPZONE

Prostredia nie sú moc rozsiahle, hoci scenéria vzbudzuje opačný dojem


Ďalšou vecou, ktorá v tejto hre (oproti jej predchodcom na PS3) chýba, je voľnosť pohybu po okolí. Hra vám však ponúkne viacero možností ako postupovať, a niekedy vám dá aj možnosť preskúmať okolie. Vývojári sa však rozhodli pomôcť v hľadaní cesty, a všetky laná, použiteľné držadlá a ďalšie prvky potrebné pre postup v hre, vydávajú jemné svetlo, prípadne sa zlato ligocú.

PSPZONE

Boju z blízka sa nevyhnete


V Bend Studio sa tiež rozhodli využiť možnosti ktoré im Vita poskytuje, a rozhodli sa využiť dotykový display a zadný dotykový panel, a zároveň si dávali pozor aby nenahradili očakávané a bežne zaužívané prvky ovládania novými. Takže to, či označíte Drakeovi cestu po výčnelkoch na skalnej stene ťahom prsta, alebo ho budete navigovať smerovými tlačidlami, ostáva voliteľné. Jedinou výnimkou je boj zblízka alebo stealth takedown, ktoré musia byť ovládané výhradne dotykovým displayom, ale je to rovnako pohodlné ako ovládanie klasickými tlačidlami.

PSPZONE

Jeden zo spôsobov využitia dotyku - získavanie odtlačkov z rôznych sôch a iných predmetov


Zároveň vývojári snažili využiť ovládacie prvky ktoré im Vita poskytuje, a prišli s niektorými originálnymi nápadmi ako spestriť hru a dovoliť nám tak preskúmať okolie tak ako sme to doteraz nepoznali. Takže teraz môže Drake okrem dvíhania rôznych lesklých predmetov z rôznych zákutí aj zbierať rôzne odtlačky pomocou dreveného uhlia ťahaním uhlia (prstu) po papieri (viď obrázok vyššie), presekávať sa bambusmi mačetou (prstom), či otáčať, tlačiť a ťahať takmer všetko čo leží naokolo.

PSPZONE

V prípade potreby použitia dotykového dispeja sa vám zobrazí takáto šípka


Tiež máte možnosť využívať Drakeov foťák na zachytenie krásnych scenérií (ktoré sa potom presunú do Drakeovho denníku) , a hoci sa jedná o základné vybavenie, tak na jeho ovládanie sa využíva kombinácia niekoľkých tlačidiel, gyroskopu a boh vie čoho ešte. Napriek tomu že sa nejedná o sandboxovú hru (žiadny otvorený svet), nachádza sa tu mnoho skrytých ciest a odlišností, a používanie odlišného ovládania v rovnakej situácii dokáže úplne zmeniť herný zážitok. Golden Abyss je týmto prvým dielom zo série, ktorý si budete chcieť zahrať znova aby ste našli všetky skryté tajomstvá ktoré vám pri prvom hraní unikli.

PSPZONE

O krásne scenérie nie je v hre núdza


Pointou hry síce má byť preskúmavanie okolia a zhmotnenie mytológie na pozadí zatiaľ posledného Drakeovho dobrodružstva, tento diel však je (čo sa mytológie týka) slabší, a aby bolo možné pochopiť všetky mätúce kombinácie povestí a legiend, v hre bude plno siahodlhých prednášok. Aspoň sa môžete sústrediť na klikanie na lesklé predmety na pozadí počas Drakeových prednášok o mapách a Španieloch (áno, teraz môžete zbierať poklady už aj v cut scénach).

Príbeh je omnoho lepší keď sa sústreďuje na konanie postáv než na prednášky dejepisu, a čím ďalej je príbeh, tým je zaujímavejší. Uncharted: Golden Abyss sa kvalitou síce nevyrovná svojím súrodencom na domácich konzoliach čo sa rozsahu a prostredia týka, na druhú stranu čo sa rozhovorov týka, Bend odviedlo výbornú prácu, a v tejto oblasti sa Naughty Dogs minimálne vyrovná.

PSPZONE

Prechádzanie sa po úzkom kuse dreva 50 metrov nad zemou je pre Drakea denný chlieb.


Golden Abyss je o niečo kľudnejšia než jej predchodcovia, a tiež nie je moc náročná (hra samotná vám povie čo máte robiť). Séria Drakeových dobrodružstiev bola doteraz viac o skúmaní a dešifrovaní, ale to sa teraz zmenilo, a v Golden Abyss vám skôr pôjde o to aby ste našli všetky tajomstvá a či ste nezabudli zachytiť všetky krásne scenérie. Bend Studio urobilo podstivú prácu ktorá rozhodne neostane nepovšimnutá.

PSPZONE

Počas hrania zbierate rôzne artefakty, ktoré si ukladáte do denníku


Nemôžeme byť moc tvrdý na Bend Studio, no napriek tomu je Uncharted: Golden Abyss šikovne urobená hra, ktorá zaslúžene patrí do skupiny hier, o ktorých sa rozpráva len v superlatívoch. Kvoli absencii multiplayeru je síce kratšia ako jej predchodcovia, nové možnosti ovládania však dovolili vývojárom vytvoriť dobrodružstvo, ktoré je takmer rovnako dobré a zábavné (a podľa niektorých ešte lepšie) než u jeho starších bratov. Tento titul minimálne upevní pozíciu Bend Studia ako dôveryhodného správcu a vývojára jedného z klenotov pre nový PlayStation Vita.

Hodnotenie: 8/10


Zdroj: eurogamer.net
Autor: Tom Bramwell
Preklad: nate22

Poznámka: jedná sa o amatérsky preklad, za chyby v preklade sa vopred ospravedlňujem